Uppdaterad prioriteringspolicy för tillsynsverksamheten
Konkurrensverkets prioriteringspolicy ska alltid vara aktuell och återspegla hur verksamheten bedrivs. En ny och uppdaterad policy är nu beslutad och publicerad.
Läs mer
Den offentliga upphandlingen står för ungefär en sjättedel av Sveriges BNP. Det finns goda förutsättningar för att skapa affärer samtidigt som du bidrar till en hållbar utveckling och en god konkurrens på marknaden.
Här kan du följa de olika stegen som ett upphandlingsärende går igenom under vår handläggning.
Vi får in information när någon tipsar oss samt genom vår egen omvärldsbevakning.
Vi utreder närmare vad som har hänt för att se om det finns någon potentiell överträdelse och bereder tipset inför prioriteringsmöte.
Vi prövar om ärendet är prioriterat för närmare utredning i enlighet med vår prioriteringspolicy. Ärendet prioriteras eller skrivs av.
Vi för en dialog med den upphandlande myndigheten som får möjlighet att berätta vad som har hänt med egna ord.
I våra ärenden om upphandlingsskadeavgift sammanfattar vi vad som framkommit under utredningen och vår preliminära bedömning.
Myndigheten får möjlighet att lämna synpunkter på vår preliminära bedömning och yttra sig över uppgifterna i skrivelsen.
Ett ärende kan leda till ett tillsynsbeslut, att vi beslutar om upphandlingsskadeavgift eller att vi skriver av ärendet.
Vi publicerar tillsynsbeslutet eller ansökan om upphandlingsskadeavgift. Vi informerar även tipsaren om beslutet.
Vi följer upp och utvärderar arbetet som vi utfört.