Innehåll på sidan

Prata inte pris

Prissamarbeten

Företag som samarbetar om priser begränsar konkurrensen. Nya företag får då svårare att etablera sig eller kliva in på marknaden. När företag samarbetar i stället för att konkurrera försämras möjligheten att utveckla och förbättra sina varor och tjänster. Kunder och konsumenter får också betala mer för samma utbud.

Prissamarbete. En liten film om varför du som företagare inte ska prata pris.

Prata inte om framtida priser

Priser som företag planerar att ta för sina produkter är inget de ska uttala sig om eller på andra sätt signalera i förväg. Att till exempel berätta om en planerad prishöjning kan leda till en samordning mellan företagen på marknaden. Det är ett otillåtet prissamarbete som skadar konkurrensen. Däremot är det tillåtet att ta hänsyn de priser som andra tar ut. Länk

Styr inte priser

I Sverige har vi för det mesta fri prissättning, alltså att företag själva väljer vilka priser de vill ta för sina varor och tjänster. Därför är det särskilt viktigt att företag inte skriver avtal som styr eller begränsar prissättningen, till exempel mellan en leverantör och en återförsäljare.

Det är till exempel inte tillåtet att:

  • en leverantör och en återförsäljare kommer överens om ett lägstapris som konsumenterna får betala
  • en leverantör tvingar återförsäljaren att öka marginalerna, alltså sätta ett högre pris, på en vara som återförsäljaren säljer vidare
  • en branschorganisation prisstyr sina medlemmar genom prisrekommendationer som de måste följa.

Kom inte överens om priser

När konkurrerande företag kommer överens om priser eller rabatter kallas det för en kartell. Sådana prisöverenskommelser är särskilt allvarliga och kan leda till höga böter för företagen som deltar i kartellen.

 

Lär dig ännu mer

På länkarna nedan kan du läsa mer om otillåtna prissamarbeten med mera.

Länktest #0459a9

Samarbeten som begränsar konkurrensen

En podd om prissamarbete

Prata inte pris!

Lyssna på podden här

Därför konkurrens

Konkurrens är bra för alla. Konsumenter, företag och samhället tjänar alla på väl fungerande konkurrens. Det leder till nya och bättre produkter och tjänster, rätt pris och fler jobb.